DKW Auto Union Forum

- Ogólnopolskie Forum Motocykli DKW Auto Union -


#16 2019-03-31 23:02:21

Bierrocker

DKW-spec

Zarejestrowany: 2011-05-22
Posty: 1743
Punktów :   
Pojazd: DKW BMW Norton

Re: wozek boczny M72

To nie jest stan agonalny... Moja gondola rozleciala sie w transporcie na trzy czesci


W życiu piękne są tylko chwile...

Offline

 

#17 2019-04-01 07:02:11

Remik

DKW-spec

Skąd: Biskupice
Zarejestrowany: 2011-08-15
Posty: 1379
Punktów :   
Pojazd: NZ 250,Ardie, E 300 i pińcety
Wiek: 54
Tel. Kom.: 533 043 045
WWW

Re: wozek boczny M72

Nie płacz.
Najważniejsza jest rama i te wszystkie mocowania i unytka , koło , błotnik, lampki.
Gondole robi mój znajomy w Czechach. Są zajebiste. Ma również elementy tapicerki. Te ze zdjęć Pitera to jego wyrób.
Bez sensu jest reanimować gondole, spawać ,  klepać ,a póżniej wozić 10 kilo szpachlu , który zacznie pękać.

Offline

 

#18 2019-04-01 20:55:14

Bierrocker

DKW-spec

Zarejestrowany: 2011-05-22
Posty: 1743
Punktów :   
Pojazd: DKW BMW Norton

Re: wozek boczny M72

Nie placze. Moj kosz wzialem tylko do porownania detali... malo w nim kosza z kosza zostalo:). Produkty Twojego znajomego mozna gdzies zobaczyc w sieci? Ciekawe jak to ma sie cenowo do polskiej produkcji z Ornety. "Nasz" BW38 w podkladzie, kosztuje chyba ponad 14000 zlotych.

Ostatnio edytowany przez Bierrocker (2019-04-01 20:56:19)


W życiu piękne są tylko chwile...

Offline

 

#19 2019-04-02 06:09:39

Remik

DKW-spec

Skąd: Biskupice
Zarejestrowany: 2011-08-15
Posty: 1379
Punktów :   
Pojazd: NZ 250,Ardie, E 300 i pińcety
Wiek: 54
Tel. Kom.: 533 043 045
WWW

Re: wozek boczny M72

O naszym " przemyśle i wyrobach" nie będę się wypowiadał aby nie wkurw..ć się od rana i nie psuć sobie dnia. Jeżeli są podobne do wyrobów tłumików i rur , to dziękuję pięknie - nasram  jak mówi moją żona. No chyba że jest to Czeski wyrób za 100% marżą i podpisany że polski.
Za remont gondoli do KS 750 płaciliśmy 5000 parę lat temu i była to wyższa cena jak za cały nowy, bo było więcej pracy.
Ustale kontakt i dam znać.

Offline

 

#20 2019-06-21 09:18:27

Komar

Moderator

6921071
Skąd: Małopolska
Zarejestrowany: 2010-01-20
Posty: 1786
Punktów :   
Pojazd: DKW NZ 350 WH Sanitarny
Wiek: Za dużo
Zawód: składacz puzzli

Re: wozek boczny M72

Kosz ze zdjęcia z pierwszego postu to wózek do M72 z końca produkcji. Rama kosza jest ostatnim typem z amortyzowanym kołem.

Ramy koszy bocznych Rosjanie produkowale wg wzoru ramy ROYALa a gondole Steiba. Jest to dość istotne gdyż gondole Steiba montowano również w np w Zudnappie KS600. Ramy były zupełnie inne. Z uwagi na słabą jakość wykonania oraz ciężki teren, spawali dodatkowe, trójkątne wzmocnienia (4 sztuki) na łączeniu rur. Trójkątne blachy były spawane wyjątkowo "chamsko" od góry.

Ten zabieg Stosowano to w ramie pierwszego typu czyli ze sztywnym kołem oraz pod koniec wojny (od 43r) w ramie z wzmacniającym mocowanie koła pałąkiem. Ramy z "pałakiem" i ordynarnymi trójkątnymi wzmocnieniami produkowano jeszcze jakiś czas po wojnie.
Pod koniec lat 40tych lub na początku lat 50tych w ramie z pałąkiem wzmocnienia zmodyfikowano na bardziej finezyjne (jak w tej na zdjęciu).
Pod koniec produkcji M72 wprowadzono ramy z amortyzowanym kołem na drążku skrętnym takie jak na zdjęciu.

Jeśli ktoś będzie bardziej zainteresowany to zrobię i wrzucę zdjęcia ram z zaznaczonymi podstawowymi równicami. Niby wszystko takie same a różnice są  kolosalne.

Ciekawostką jest to, że Rosjanie stosowali rury ram wózków o tych samych średnicach zewnętrznych co Niemcy jednak o grubszych ściankach. Mam oba typy ram (niemiecką i rosyjską). Różnice widać tylko w ciężarze, sygnaturach oraz w/w  trójkątnych wzmocnieniach.

Gondola, mocowanie koła zapasowego jak i wszystkie zastrzały są mocno powojenne.


...Wolność i przestrzeń niczym nieograniczona...

Offline

 

#21 2019-06-27 07:20:43

oldtimer

Dekawkowiec gaduła

4892887
Zarejestrowany: 2010-10-08
Posty: 222
Pojazd: GSX-R
Wiek: 30+
Zawód: lotny

Re: wozek boczny M72

Komar jeśli znajdziesz tylko czas to wrzuć proszę zdjęcia tych ram wraz z różnicami zaznaczonymi na foto.

Ostatnio edytowany przez oldtimer (2019-06-27 07:21:15)


"Cały świat objedziesz wokół polskim motocyklem Sokół"

Offline

 

#22 2019-07-01 21:56:25

Komar

Moderator

6921071
Skąd: Małopolska
Zarejestrowany: 2010-01-20
Posty: 1786
Punktów :   
Pojazd: DKW NZ 350 WH Sanitarny
Wiek: Za dużo
Zawód: składacz puzzli

Re: wozek boczny M72

Witajcie.
Wiele mitów narosło wokół ram wózków bocznych do M72. Handlarze na Allegro i w sieci oferują nam na każdej aukcji "wojenną" ramę do wózka bocznego.
Nie ma co się podpierać również panem  Łyżwińskim. On również na swojej stronie ma nieprawdziwe informacje co do typu wózka jaki sprzedaje. Generalnie każdy myśli, że jak wózek boczny posiada pałąk wzmacniający koło to jeździł pod Kurskiem...

Na początek należy pamiętać, że w M72 stosowano ramy wózków bocznych wg wzoru ROYAL a gondole STEIB. Żadne BW38!!

Rosjanie podczas całej produkcji M72 stosowali tylko 4 typy ram w tym 2 typy podczas II wojny. Zmiany w ramach  wózków były wprowadzane z uwagi to, że rama wózka Royal, na podstawie której Sowieci produkowali swoją, nie wytrzymywała komunistycznego dobrobytu drogowego oraz rękodzieła.

1. poniżej zamieszczam zdjęcia oryginalnej, Niemieckiej ramy ROYAL. Na jej podstawie Sowieci od 1941 roku produkowali swoje ramy. Rama posiada sztywne koło oraz nie posiada żadnych dodatkowych wzmocnień w rogach. Niemcy stosowali rury o cieńszych ściankach które były trochę lżejsze. Każda rama posiadała indywidualny numer seryjny wraz z logiem BMW umiejscowiony pod resorem.
Kółkami zaznaczyłem miejsca, które u sowietów posiadały wzmocnienia.

https://lh3.googleusercontent.com/kdLqFPYfaNYQMFYhq7g8A15yWDnqN74gnTjtgN106njopR31YXO-WIzKhrPjqVZjjeUtbNk3N8zr2jhwrTuTUcvTS5OfF8qVGZXdQLzm7vgt4DtU-dNKpkubM6G7bn6pW2X1pQZT53PqQYnXSLPdktEecw6vdrrwEIsY1oFAuBNUWli4Wd7DuwiZfdBT6461jcuPvdz00UNeMilJYR9cJspIBHiqAbkqMOThsQwpB_NI_BYpdmTrYNYFdDpvpSojnZaYgjJucmX2Ajqr7bwBBjhDj-V3YZs23IFVmV-D6YrfLLD54o-3AFhLB4c83s7clSnc49zbbe1Fr_I_iW2ITCtxV7z5EU3GjnfpgQtCoLGUhYWxDmF1E6GQ4Qb0SKUG242hKpi6R5caWKJNBv6Hblji886PgJAXidECQ1gaUxXPIVpmI7lT_hMpr2vsMjpk__qg1jxuSQP1Qkmk4bCT5JTSAI4OsiXtH0rKytYAZhMbF1y2J39cUgir73Q6rWntCsLvLhY23giqRFGXRuVxji2AeNF0SQbGFlhvXfp811PMwjfUgM2Z3VBQl9wYUOivbhC2GGxNU0PCGbfByRai5kHUC6R7tVdN7Fa0Y5gn_XlF2mg3M6AldMrVUkq-RvlUfR8_FhSZIfNFDq9u5I89PgMYg-zRfbE=w347-h616-no

https://lh3.googleusercontent.com/tyWpN-93ci2avoTxkB9ZqSS07wS7Ef32liSlf9-eTco70hyrvMFDTCugPxZiOJuCRZUNUhHUDnIGeAU1rs1ToDj2tqgJ77zdoCxNaz0Tkka__rekPcST0S0P8vaE1Dq7HAVjQ6TW5PvYJzWDwU_nhSQ3_eTdRIsoKdX8kwPShwYK5Osow9zyzyGvYD47mPjIiosO7TmDdNAUTFfyXv00r4rBvLvfU0vUjCiiCDsnqULXpctDKyCvT1cp65R5m0HGncc9fSi88H4X8bVwWl6DGT7kCONm2hxt8k7aU8Kcr7bRwIi9OrS1mV_L3alp79rLOhjmu9r34pC3bdx8XUmfKHPLii5MYBjnApnJ0VDjJ2Bl6OjXd4VCaA1CM3ISnZjbaBFMugI2at1o5H6juXP_OfGkPSIekswGS1YgPVWWYr82vi0qoGdrYWWmU58pQFe8nn5R2AoC2ZXknR3MJHbaBmXYl1bC61ZAjfOSQDwqKBip8LoWFcaoP6j12esAQzAte0W8wmG6NxWvE7LcaUsd6Qkkg0wSDyhOO67nSaLE-cNfAgW4CxAa9p4dvc-VPzFbIKTMhY6Vm2DBBHLFfEzkg32n4A4ZyDrEeylebVXyy64O08Al4r7wB_kEvaDWVTk9m7tk5QdpuvZVcUCDWCkITJKOOnYE04I=w1096-h616-no

https://lh3.googleusercontent.com/vwBO7N_iEF8D8u0hqpSHNHr9hYtbUXozfjiZkTzHuGifkejfINXD87ZWDLVnAABQZFzU_G8r2yLhAwB9olf3UrSa5-ZIS7j_Cnv2E_DKxxbVJXr9SM5PqUBWZQwZbE5JlFtaOLzpZb6eBquNQXksSrLr9lMMa9wn2Jm0FVP8-qMrX5RoeOwW9UrRbyUv2kXk_wEtLWtffVEJLZg0GtaDDmc8YsqmeKXnN2hHSbSS3W22AmYW2U5W2Q2BR5lWoBJK7hXadC0Bmw5oOigh9QESIv_TeQMsfcoesha5CjAWEis0ORJ5ywp5qAPBMOSIJiwK5bd9JPrpNTp_QVfJxY3xz-DxMUVw3CKT4xr4Ru_bd2wOdP0SmGYxZeMGyIpDbC7WsmXQqbRZQKdBon30S2Q8uAi218ggH-1bVVRpqU58jEq_LIzCMGqq5Pg-bcBnxNnv-OSiOpL7ZkX3D6z2r4Tx_PCZUK3Ukp_rlU5KUzLyIWqk9FFnrg0VZyex2FbTqdPphiU_CtuhI6IY7yVP9_whq1sEa-KkqCHYVKB-4tpu8KDYFn3Lu8s1u3G_Gt_oLXzkjehJpsupnaOzgz21_KYaep59mw8u-uj_EKBgODOoQ-9cNY0HFHQ1fPiziYga2Kj6PjnjxSEatgYOtlJ8929B4F6O_kN4ofQ=w1096-h616-no

https://lh3.googleusercontent.com/76s78rsnozOYfDAOXMbQQg1U_o7L9co4wEAFRjPClUELlkPoYh0nrjwYEquCrK2dDhjqrDW7LS3mb0o_lV3U5xnvz5ppboiwnycaHkQg65z3-8_JC5cqFgNYYrmvPlZlnrgQ95amPDiA9dMQ7uLXIadqLkcA32QMc9pLZPHxa8ff1qryP-JL-NYnNgz3E1zStvCCq2caAQcwOhJrKRDxvkac8SazbzGsA4B2ERE_AYfRhU4BofCfrV4JvWN7wl7YdomvQQ6qqKRQykB4qkWadDQj3UGd4OvtOwnpSsoxjifogUJom92pKjaaWVoWjJIFC-mFaL_6vKgOg4WuGo9ezCcxgtUzc9eSZ7QeSAFPoGoq-GT-AzJT5kqwc11PuOdODHX4RmmjAIfw3zAYXrg182ws9jXmBSxSyko15YmM6Vpd87i-DEfsk3fdzGAT104OtazeGwswf-6xjXcXLqDtvBseofkg3BySlhRMbdANWpIlEVqz0ryRY66v_dZRZI4B4-2ffI4gtxb1jX1uM66JLXZjQDxPlmOEGjFC1R_L9czzrbi_4LftswHKEL0_IkP-Dz769PUVZwNSUiGzFAYhDRczau97wY95oBO5WlQOJH9eSTt8eR7R_VA2PZKnuqY1WIBktk-Dz94gsTJVK0bOmvT4NbHwPv4=w1096-h616-no



2. Pierwszym typem ramy wózka bocznego jaki produkowali Sowieci była niemalże wierna kopia ROYALa. Sowiecka wersja miała 2 modyfikacje:
- zastosowano trochę grubsze ścianki rur
- z uwagi na zły stan dróg w sowieckim raju, braki materiałowe oraz słabe spawy, "inżynierowie" doprojektowali trójkątne blachy dospawywane w narożach ramy celem jej wzmocnienia. Elementy te były spawane od góry bezpośrednio do rur.

W tej wersji wózka, Rosjanie nadal pozostawili resory, które były o kilka milimetrów węższe od późniejszych. Mocowania resorów były za pomocą cybantów o średnicy 10mm.

Błotnik był mocowany w 3 punktach: Z tyłu był przykręcony bezpośrednio był do ramy, na środku za pomocą pionowego wspornika i 2 śrub a z przodu za pomocą prostokątnego cybanta (bezpośrednio do ramy).

Ten typ ramy był produkowany do końca 1943r.
Na zdjęciach zaznaczyłem trójkątne wsporniki w narożach oraz przednie mocowanie błotnika do ramy za pomocą cybanta.

https://lh3.googleusercontent.com/PFSHCHmEZTEbCjL8OTucHLFXvAn8iTG0l0BWC0KANMrFHlptGz-mv-EMixidxQYLmDFfquj92Ei9Bcl2rFMxexlv69EBTcrEm22jPQQoJ3dwyQ1o_lwZvhTCSvyD4RNydcpNghg6MsF81G5Ddas9-mjeV5HnBFBgweRfVLTTdfvqQP7dNazvDm-vIe2b0lir9OmwYPRRNT7bdzEM9fI7VSk2SlEIuKIrZPa3DZ8QXkE6t-wqPGXOy0kzgt58sfLEYkmBzfGzxuf_wrKmwYnP2iYuvLGoDCi-Nfmj_nle_VMuwyLoeDG3RAmm8KJdKie_86BYBnTCd6IU0WkCd6-Zaz8JBlnmOWCIXMmden5PYiT90BfYrbnMWnGwFx0DBdnMkAMzyDt-qZt3FWcJU-QF3BVnvDL5vuhgmsOVhWHtFHfezTk6svFfBYthGI7-a7RlEnPEeAfMoc-6Fd7Yl_fAZLUC7weUXuxSPZu73YaIZGjoUNnGIrAbl_MddMdqqrAFYIA9E-1Aq80HkN9INSUbi3-sXjHZAQt5FviUZGZLfRYrvbNEwW-LzuDwL-CDOJAaXy63OsMueAu7UTGGpve5R7nLwwcayrVBofLiRjJwkL0rc-_y6qXKB-wfkhdtKlh7iWIs4Tco0DaqLwvmgiSENJVKDxrSIc4=w1096-h616-no

https://lh3.googleusercontent.com/y7DcMqe2tzLiN7z2x_5vR8Ov1AFgLiT8CJ7Cq03drzpHeBV0jUWPs6sg8ogSS9uzAZFLXKzBOl4RCfjn8Y4Lkk_RFrXn0v0pOlyzR4-jpi5O_6hWabRpuEHJGT3WrPqSr46QTUMNN7ZK9wm4C8acyPlL74ptWe2Fcd6aAOUgphEv2nup4zhgzsB5oUl-G4Dexwbs0Kie6HMjiFDZE8AfXwFNEiaP0Ktw85TL8F5uK_ev8anVyWYcmSVla8QhWP0fJNrooDWcNwIos4XDOjSKyIus4RHMYJNsAw4rYfvcB_q3dWcd-chqVfH1C58h2UXgIoo5-0lm0Mmo1iItHN8kmNbtCILvsRI0sduHuMxit5e0b5VD2A8YVvwz6hW7fZ2pRlYDWDPbpvfPDqcLR9mPeZcOCBvt6r4RXdagaDww86qaUD_Fa7NkBexYCpSnP75J5JUz92fyuR_PMQcH3c4Vc1JjTM17b7i4KHbsIi6SUsLKG513EsZGP-Av0vtkbliAfL9pxedNU9tbFSuq2T7JuCmKmT4WTXfbmUfuJeDI2Vq2YMB2RPk2GmFTJDFsfe6lpWd6AKa5ZSisE0D-ro0X66VpKHaEIDJ-nBeLf9S-uJj0r2zWIl4vfnwCl0Ec3ZXHkHPW88Jxj3H2eIPbxxucVq8NYfQOUVQ=w1096-h616-no
mocowanie resorów cybantami fi 10mm

https://lh3.googleusercontent.com/jOCWMbCVnNfN_9lY_WiK95_a0wOvq8UMztQvknVjjl6cob8yOXkUr9JG0yjDRYARCMK9AKeH6fwL5UzZL3XSupoZ_lIgpeE6efwuz2eTB02Muf_5hwnZjWCW-JvV5Epa0UysvmOngWHFpE6N9ZuFmZAWoP4k08vH_S-G8xIvCb7d8a6L9KcxiRXAb0iDSyvbfHUCTgfnC3Ek-EgbT6kWjU-dwvbmDMxw0jjNyPvHLU02JBcHK-qwB27jmvx8BaZ1aWMkrT2KCC7j4sjzxLosHRZ4CjZaw7AdQs1hNa8ZyS7HSOFifky_W2rdC0Gx6pgTq_IfIQ6cd5pdkc70Cb4RPRPln2qxKTKOKvQSBp8RD-f1YeDCBW-X9zJVjR6nYsrgXh1GCqwxhaCQ5BiUQmM4Ych4TMVBoL4_c0f58ZIWF7nxNd5QZgl3o3CaLX4nnSAx1K4OBKjpm8TYfNcsULQdp0Rl5aeSldsLlTJ6uDAUtaZS_3uMao9cyuwyCP1yL33nYjuM-E6BAmzmEStNAf8Qc-4iuNjfFFr51Q59WJrYAuEAidddp6KkWxqJg6PS5nWKvxx_kCF37tjYRPVnv9D4BaoGlT8ucE17RtMjp7FF8pldSagvi-7RwDhKnrdzUfEXy8BpTmGNwSKa5ykfIcHmwV0z57opO2w=w347-h616-no



3. Drugim typem ramy wózka bocznego jaki produkowali Sowieci była zmodyfikowana wersja typu 1. Sowieci wprowadzili nowe ramy na przełomie 43/44 roku. Czerwoni "Inżynierowie" wprowadzili kolejne modyfikacje:

- wprowadzono pionowy i poziomy pałąk wzmacniający uchwyt koła
- zastosowano szersze resory
- zastosowano cybanty resorów o średnicy 12mm
- środkowe mocowanie błotnika za pomocą wspornika wyrzucono a błotnik przymocowano od góry 1 śrubą do pałąka wzmacniającego uchwyt koła
- dodatkowo po wojnie odchudzono jarzma resorów wprowadzając delikatne ranty

Należy zwrócić uwagę, że w tych ramach nadal stosowano wzmocnienia naroży rur przy pomocy trójkątnych blach spawanych od góry! Jest to dość istotne.

Sowieci mocowali te wózki również do HARLEYów WLA które otrzymywali Amewrykanów. Rama wózka, którą stosowali w HD WLA niczym nie odbiegała od ramy montowanej w M72 poza jedną istotną różnicą. Przednie, dolne mocowanie było odwrócone o 180 stopni.



Ten typ ramy był produkowany jeszcze po II Wojnie Światowej stąd dość często można ją kupić za stosunkowo niewielkie pieniądze.

Na zdjęciach zaznaczyłem trójkątne wsporniki w narożach, przednie mocowanie błotnika cybantem do ramy.

https://lh3.googleusercontent.com/JD6KRdrDQ0LN_g9lFKUSXh47RRYeKvH0kin4oDiIeT99PXmSHTug9ycnjWoXktaGsAKgOSkKcC9-NSIniKsnFAg2LjLZ6SlaoJDe5sSm6dsqOlj5Kr9G89LO0GekwXHPPnqVTUXf-fgnx6m9EoSmjCBYQNnAfRs7o-vkT61JVLiFEZdoifGzAItmgEPcAt3nc7btyUTHAvVNEN9r37-0_dlMwbBX26sOoXD7wmJ3nFjwjmThOWGNDlcFD81r9Cvt8bSJguFqUolrJmNK5k8UTWpNFvzb4w3zNz127rb9O8kqddffWuYMNw6wPZx4cbt3QsyPHQ3y33Iz3a-a24SX8VNF4HvmQUOH1QsPwuZSqrvOCYCwixVKlU4LH3a12ArhaNXCyDzfvLSIm4VOyke5QJloyh-9_jVlBW8GZ9ZaTLCuZWOeKZIHP5BazUUuH9cA21REJ187beU56go8tneo8yVUwYstjoj8SMUi4feEtJ_U2jPX0PXDISUQ10y9YTox8iXsT118EO3nHNoSBjF8miM3lU0zK3XeJFrbn36SjCnXIPkYn0L6BKmLMfFfWyDWyg2Oijal-9dRRd5xzJgiri53_9WdJxEQO9MzghkSNBbpAsYo1o6NN9_Ox5c3-UUYJdb0GU9tp1P4pqqxImM9VGXrmrTNi-g=w822-h616-no

https://lh3.googleusercontent.com/tbLwDGpORu9U48g3UnkmVpXDF9R__3IJA5SzWf2d755AJe598C2h8wuUaB5AmpMU7j066-r98XWd71aGhPrBdq7hvpObQJToTMRqA-A-Vhu4rlUxm70rnD64dDGmQA9JMFEzOHszwaBV0ueMP3G_GeKKWMUy1bvkz-FRU9VpzMw6YQ3htky8g7h2scLk4i5ECROADUVi8TmTJ1unaHnnYCB6gsTl7ZARvthPvDhSQ9tpwqcSlEm1pVt0DhRu4rb3ARNkretsAVpYpH5NqGJ8cKjsXAZJxyrmEXD-5alau-RdtePy5f6mdeigVvIdxeI4yO4M5HmpFRPCE6PVp4MTGeKWE8j03xKmHFcGs4XnEelLQu-tv3lYriDXt6OEn0zRFOmyJyc65i6lfbQ_j4xj5Aa51CIF1NZ2q3hLvvRYGDW7YkNFYQOAG-0ektFH79LiHL3tYYy4ivMXLK9MZfhF3Y3PpAbJPpsiw17M6yOfTRled0o4P3rNuuFhqxFkzv8xAgNeWG_2RuavvbeLXWqlaVpyJ5kF4gYj7NXJgtXTDUEcZL8KvEzN59uzcp-Q94p5xTqwbqnzF9HlCQdf11vELQLVkwpntWMloGdip7Nz0b0OY3mU2TGsZD9DzbnsXqIf7uC0lPE2SnbZAzssRnH0-qFtcUAajGs=w822-h616-no

https://lh3.googleusercontent.com/QFTynPfMiiBcjtd6vGLW07sWG4Wku-Q7j96fYixqQoOYaIhHJzRnbFqicmgljs4CxtIlqMpE_elu_gBo_WQjm8cR3dylFK1Gb3SUSS8ae4z5exmGbFPyjTZt-qo7Pf57Ol9N0q3wrfKWm11aKZoGYoqFUx6FIwLDIR2C6kvXZM9Ewxd62kq0DyfmXkKAHVIGQR0zpqzbZL0p75RhVY1qWftfk5RQlLtX-nwGgVuMr9G6lZkf3UDIWEq4_YhZ2Rk-BhquXBvVolSHRvZUI2kT6Mo8TzaO8R1fgsc1Bn9AMX0xGQWzRL43L-pMr1zObOcJhOlx3gfxVjeAi6F10vG61smxXmcAXNbLlTxDvdaWnpSHEK98vlKvUxK59Zm4v3i_vb4csc6vhQm6x-lxVcwRTZzDisthWVqi6m1TEWCNVzFNzQR9qThGqC5Mw4VSGLsBU7Scp33MAGqwLKhzpGkrs7o8mEx3TN1HaeZjJv7O9SGtBmQy8SjATDFyhKDog23qHOwj7bl8h-9AU7tF5-_Nf4JY6Vg_35n0O_kHhJbmGgRDtluXO23oKsTzNZdSVmRJlk2OMjQxopwpZg817HP_4HDm69Fg3aLZG9Jpsuv--6ghyrtU7FawwP2Au5PV_BetiS8sc-PgzGiqeTV6CWp_dJJHtutVW_k=w822-h616-no

https://lh3.googleusercontent.com/L4Ol2QIaATg2d0wxgoPdNbJXpoGRinckMlP6yIMsF10udtHrUuOc6AxlJmfw-lyKfO-9pkSdO4-_J6Cpl2wcDmVdkyPHfvdbW73LeKfwwmHgwMSw1e07-eOpAcqU2cHBRS1AU6P4DTNxvxIBEMikW3-hmqhSFhPUpH05AVFrwnlecIDzxKPqlJIET9gl-HamXFaayymHswoGaLJ4W4KVtxafGYgFrUZcHssC4rx-B4VldTnuGloRfa5IUYXGanFFUGJ1oDGf9zYnKONuUsyOD-UohLnk2x-G2EwC3-O4J7eu7xuBLH2kztGxF26nVt1kBnKi5H-gEv1RhCiYD_JaTJkRuG5JHRSVZm1LM28qbRP7f0vy6grfumB9mMMc_XiGq7tDpoBcjg8SuVsO-tIrIAyxW446bmSv5VBa6-Pbb4WDyqu5KtchEiplpy-9tPqHAJ9AR2iQ_ulHngk21xJktYwtCswFy0mGRkXhERjoC1Av3VXVRG_J6kgpTRrTsuYw6eikNIptSIadY9ojPnyCcO5_Nwesyzv-ZttE8D3Oy5aOt9hlbOuyaVWj1SFb6BUYu9Ks2yneKEd9MNH3dmud74pTlIFEfyr6H8L24aSOTkWE9L_QSRbqK1SIg6m7gNunXaiVQoQR6yylxXRyqV-e4lLMfMYV2SY=w822-h616-no

https://lh3.googleusercontent.com/-mst3esYCQqe2kih2JYYCUjrFU0OC3uKX4hboNQcBSQbBOzzNeKF1jr3C_j8yC5ttlcHL2Fh9N_2bN8HtdJJgP3D9LcnF06vzLjxJBE0Qk8suOtICta5X5XlvahdqWblH6NuIlRTKt1sjvTRa0WoQo2ufaUhE_RrHNg8WdrK17dLw9TPfctJuluJ6ZQPGu7cPonk8Z5ortzZ3r5Y2rXwbN0SCVl1x7dUltxn0juWFJmo40CZLWnvI4mGKQrXoMbMyU1lg_kDIPLKnnxLRM-oX7-27DAuW39IgX6U9I5cTclu6xGR1NgUkWXzSX5zim9NibLN1Xs9y1ooZiKYRAFZ1HQNqyExtZf3JhYExJYR18ofQPwUoGwU6CIAdGAr5jYJYAUeA1wtf2nBctK914O4O3l_Z9YiQG0jZnJgfsXLYQQcjBxw9gmHO7sAaJBJ9mS5lKYJYGe8J0uB3YJ3ZgDi3Cb3em504DILNH0---a7UdSYNw1AC1otux13aS8LpwNwWyMYA2TO11lDXTYp2R2cVrlz3Bvsfmq1JYqcVVwvlWOytq3zIeXNp3St6Pjf8dUSyIa4Hx16FHKsS92P3gO7Yr6w_rMw2rlEeaH68LliGHYHSVBRk0y_tNViX4cHd8C7ckwEuyMPedj20VNdfmB35y7prjP8cIw=w822-h616-no

https://lh3.googleusercontent.com/CXAXj4A0SorL3BVSaWlvzMezpX-4MWGQTkQIll3FsP4DjscYZlGDzQlXKDU8iVfXGJlaWSU9pAqu2qAAfwnHijTkIFjvPA-1jF4PE6-qTS9BC3X-uVM9xvWoCzVaGr5W-ceZ-GsK-pX7sW9uwg_Zoab5G7RMUOR0QJ0m3Fq2-siyQPE2wRPxL9eFyqHelmrzjTnDok6PfOfIf4TxnuLpNHi2JDZuwGlbE0V0bGe85lSAI_R5_UhMMWfwdKggthBJDvLPWWd-L7UefpWWSIyxf50dj8lOeI0jtXdzJDSnf_ouj6WH11t6Xc5u8dhbvb5ZwHYDZ00Vcoerb7GCLYBo3rZxQCK8Z3n1Lwqo0X1VoradrTOKYj_rTCvMVrxKjKNkKQNkfhbTlXJZXO0v_Ha75lp5hrXTf1fvfFVK1-4YaNX72TxYIJWq4IeNfTSTjngltIIZpzqldE8fwUmP5nm96ggA9ZIKyW0zj1-xpA8yPQZaH8NLCOc3xSdz6u91MoWcu77Qh1BiFEaHWR4RN1UiGaDRSEiIJ-eW5Zvmw7pLCRQNosJCPhgGGIkkvkMNcFHAgPPynWnIOLsLQTxdSKU74VTBKngeWpJwpvmiAzk6x42uAxYxiVj3whas6nBwPOOanZl5w7dQ6JDjxIdzt27xuTjSk9zUXH4=w822-h616-no


4. Trzecim typem ramy wózka bocznego jaki produkowali Sowieci była zmodyfikowana wersja typu 2. Sowieci wprowadzili nowe ramy na początku lat 50tych. Czerwona Zaraza wprowadziła kolejne modyfikacje:

- zlikwidowano przednie mocowanie błotnika cybantem do ramy
- pałąk wzmacniający uchwyt koła skrócono i dospawano do niego na stałe, od przodu blachę. Było to nowe mocowanie błotnika w miejsce cybantu. 
- zlikwidowano ordynarne, trójkątne wzmocnienia naroży ramy. W ich miejsce zastosowano niewielkie trójkątne wstawki, które były dużo estetyczniejsze, mniejsze i "chowały się" w osi rur.


Należy zwrócić uwagę, że w tych ramach zastosowano małe, delikatne wzmocnienia naroży rur w miejsce ordynarnych trójkątnych blach spawanych od góry! Jest to dość istotne gdyż masa ludzi wmawia, że ten typ ram był stosowany podczas wojny co jest zwykłym kłamstwem.


https://lh3.googleusercontent.com/g3bs2Vh9CwtOVWe1zVj_iSOvhnRmWmMFUP9u1XZOaH6SOThCVXlqjHU8xSJrVbhWLi850JvZ_5WTanVTzIpY62lGtipZWZTAXBcjgP1teHJXrnVdI8j58yCOJvuvVRyb6qRlMLY0WZIrANNq4C9SRnoKz9kCk_FnI6gDwvE1YGDBS3Y_0v2Hk8HrT-BojaPGKWiB5xbsGC3rAJ15dqCUNgDEYT9t2C_RjwUdMIa7o-ZwQ2pQsJDxtIh_51o8O88AKwRF_ZRUxzFOUNqaCxs01473FDZWSsgs68FrnKRL48FDeBGRTJgqjP4Kb7kudszamekHJPO-tRf4FJ9g6JOsnfKovaOB9jJCqutZEu8v-n9Xr1cBNH7Wo5lNCLkSWAvLqpTU8MsA8mt6FKld89xGpoRow2quNzXjBbkwt7Nitg0pmkUSWpz6YHE_YT8GhmHlQEjxSK_4tlEcwI2uWZFBsZ2THulpaFift59-44BasTNONplqU0nQZDzq6nAkoQ5Q9EJNGwyxNmj-re7LiO0venwHMY6VEX421nF3reZj7AuDtTPkubJMoV46VQQaOe1pbXol2UvHJS46r2NWlC3WcajOuPcwiK7B1AMmLhUTUD8mHmruRQBtudYt0EaguX86Vv4f8aYdQqQywnVInL2iBADiu6WfsaE=w1360-h565-no

https://lh3.googleusercontent.com/MBgfFtBjlW2U28DRlCUczZlUrpUAuXwfvPAKWIRmRA0asTRP4ctsvHol1ZCCJvFu48Du4CE8KIxgyoKTM6GLXJc9TMxM9vSVOQTMotL6mxoiaMhM50L07t6D6WbI0dadIaB9dTR0e4xk9Pj_vZ8yF1cKaqpQqqx_tvNLtgfAiYuTGfq5kLEKWRPXA_SsyrTrNXCe_m1xpHQ72PLagh5lp9HNpQXYSiol1jk1goXfMFBIN3VfRSrIgZCLzhE-jnXUFsuI-huomSlRxUk9nJJGVyG7x9jmRNwLn4G5_M-Lf4iBRWIRXFDFpSG9bgYzmbr5McgUraoAroFtujOvQM-WZLn0a2Nz_Cm0wCM3gJ1tNxAxY2PJMK2D228qdk5DUT32Yn_s-PoIA3s7TSaaOmfPYquMUesHe30wmDsSTr6-EIzktofJJVREFHsiFu0eGVi9evCsyMRHd0mGBNmxvqwg5hgUdsNDitxkXE2mYT9_SGbTLxwE5B7OAL6U_mSDzGU4CJ7IpXAZqkpEZxcRhD3IBzMqC7iW7lhW3Bm6XW53MdPWoZaLCMlWJwOhN5yLWmycptRVrkOVIIcq8QC0ZmwptZUzJiqTyDPq6xwaeLDi6eIGAKxQBMtq22u26ua41em0LtBTLV60Lst1h5VWmcBbmymRxXgMDjQ=w1360-h565-no

https://lh3.googleusercontent.com/CLcQbHp6whpr_Nz_1fEsvhSUvbVlbKBBrD32fJdEFve0ROAZuYncSPZYaA3DSTjhg-HWBX_GSeF6fuU23pk0LKPRX6eq1fi1z_7TaQS3m72m72YJqVf0-ggYT-9ZPznR26GH8xC14Li2iptNkGWZ9wURwCFmc1mTcWw49R2ToPgHsZbtnSdbLibq8S3r5sHW5B_n7reUr2CH6g5M8gLCidsJrtuGAbWt92TZ2txzdpkJC6yA3JdUEPljTMfbKh6mrEI6xrLUSUACeYIssFpurxE6yr3s4Bb8o3WNPpUa2-VC-ioE_6ld1w1OGxjBsePrHno0YssaDZXThr4l7gobmM4ECWB7eXv9asN1Pq4LA1xyr3GS8pPo3nUObD7PxxIGIrxO5-KQyJaqp5_BsxIbR4wHjsnoij3RAO_5oPFo--Xw1DBRLa-Wyfn149JM0TxDKcrLDH0rg6IHDc2-diNGyhYOfa7pdPcLZvGmP3JJl9gp3WtT6P4hOm31D5WMkvJSjw-RZDxJ_fXqUwsLI1IDi01ZNGlunxjkImSViHljLkeKEluIDUkuuPokhvsGZVcZcZCerVmE0jxhuQOdZtv2Wxch6cvC1dJ3wo-SotTAf6zMYksDq_jRNKeL2I0pJoksHt2t5RBBrxy3jhUMRtCTWRY9hsKZ3Qw=w1360-h565-no

5. Czwartym i ostatnim typem ramy wózka bocznego jaki produkowali Sowieci do M72 była bardzo mocno zmodyfikowana wersja typu 3. Sowieci wprowadzili nowe ramy w drugiej połowie lat 50tych i wytwarzali je do końca produkcji M72.  "Inżynierowie" wprowadzili daleko idące modyfikacje:

- zlikwidowano duży pałąk wzmacniający uchwyt koła
- przywrócono środkowe mocowanie błotnika za pomocą pionowego uchwytu
- zastosowano amortyzację koła na krótkim wahaczu i drążku skrętnym
- zastosowano skośną, poziomą osłonę przodu błotnika za pomocą rury

Kółkami zaznaczyłem istotne elementy. Na jednym ze zdjęć rama nie posiada wahaczyka koła więc je naszkicowałem celem lepszego wyobrażenia. Ten typ ram jest bardzo popularny.


https://lh3.googleusercontent.com/LZ_LcUa2JOPB4_h6nTMbrr-Nq2fKZJV1soXj8ok6WhKEqsf13QKuNo2ZfdDZdW60mf2HMqKfPz0yNTw09Y4F39QwiCQdZovF1d_EtoLm08Bnnrkc9TeiKKZ96x_GtRHLBOLb35F8xUv8kC58f7fnuw0wZsE_1bVV2P-QfE8ioLTvCFKpzZLbR4gjLvafVDSyjsYA23YZszANbANmtmj_GfQaIfWaltLHic1eDKlJ2HVfUp7HmxvVC4LTTPcqa_Ms4J8TaWYUBISlZab1WbBw3E-mxfhMPQhkbgcBhDjdBYZMPuRIfXFADZQ6T6w_YEq9SbbnzVxzQFYsLPb-xsJZjuTinS9LzT_SE8aEyDM2So9G5TKYBJ7SAsAYdxQGf7TMkxkZdSJk9rxMSNwtfT2Z_MscQFtA6lUU8SI3FqcoD26sTLh7ppl7zRIbfxdbsliQOjaAr2lNVts4hVDG0al1lcfWPWpv4Br3JznwYMNFsuNkmIQ9akRtlak9znqtr5O3A6rdBtvGfnndBIVEijHwobyq0zzBjsFOOdkRi-6g8xA6G7k4qI7xLKEOZyxKEc_cdv8i9vH4rFPU2-WVgr_Ay8IrYCepm15XnZXxO1xoXtFgGOBToZJFFAHoj94H9vFUmalGKnZSH2jQ_t6tYszoYzY3o6krkJI=w410-h616-no

https://lh3.googleusercontent.com/62jAw6nI-yuxTYxCv26gzxjclrbNyy2_SUjg_Dz6qI5gM_24pTE8zwNBmLE04d22r-7R5SpZ4tJMcTGswcggAkCA7FEA8g3hQPkl5_KcBkUrTkf4dxr8E9KVGE0bCujKnP0AZffRQSkTq5GQhdTb6UAIiHst-LnwzpW4x1sV9HHVG11cw8Vsy4shDr1x6dIQuGkuaiVKAdX5xn1hrWSHYEXRiA-QFsgNICZX8isMMNqoLQ2uYurGkrdldpLhOO1-iU_wWrG0593eX92KCaQMEV6PsXm5nzDOOOCClOWQEXpXEWw2rRIG_JDGzO-ayfi1VtK89rwBLGOw97KNh_I6py6qpnpk2tMlFOgmREX6GAtr4iPcpOusowLEc_1_hNlL4q8B93tPxk3oWBwxRWPqE_RfFfB_nU5gE6clpIAdLAxiAOvqh978rUawV-HKujgg1k3-2oJmC0IJvxBKJZM95Bm7ockmgYvr8EuJe9h3TxXOaaHp6LaDPLMnfNlvpmZMqg59kZJBxpXgy8KLy0y1mpikyGJT-sVQVb9AdDXqaeWuBtbaZ7Tbb6e9vW5359W_m149YR-gnpmyvLzZAbTar0DO_BNYJYZKCDVJ-OezKHlCueZJ9WNy1HF2ZsqjeCC3Bqncpg1L8bVcCCxmu4JS4Gm-tCUH2Ag=w927-h616-no

https://lh3.googleusercontent.com/m6F-u7I0wkCd3DGgfhtOA-0WLpnTzmd7Lo9F4tGLVE_PENmyj-mp8PIHCJl6O16jqduXpa4kJR843Divx-3n3GjjthFiTLFDnRfNbG3UXGbRMBNWB3NzNWwvqz2MPO1ZuNQ2K58LWD7SZMKeZVXyO4MDCKIZ3fOsVr-gBE2BDQLJRmi2PvGeVzFzfF6h_ZPUlY9BBEI1t8BhWaLx1rlrXfUNtDc0h0YacR3WzU19jWo4ReFuXrKbwPaE4fyWA8NKeOmxw2KVCL1rAcykjjzrj98WoRDGDJ6VsNh46nYz558YuRS0sfwZewLM3zf6MbtCbxgeqemCgcTy3xk9mfl5EUn39Z65lLvJMF53GMAP1dryG6muWXAN6-_uWB_g0xU-Pe35sH2kedYwq6p4WeuDsXE54seWmowAIm4_Xrr7HodQNZgpK8VbfJLFjqhpI23i1o2mMFgi_YJORxONvmExyAk2lh4QukzIwfJ6xNslfnNJ7KQF_n5R97-nxRcaTS3mMNEPfQO4dtdmdd4eAqUESEApYxPHM_ix522IFMkCj-qZSMNC7cd1sBjTmMSpsYwror-slNPpByAZHvntXyJFyoNLFqJOfDE_-V6EHfVT6hn0W-la9H-LVmDZp82s_ScmFcJVPUBISdGM7JGdze7qrfn1JPNCEG8=w927-h616-no

https://lh3.googleusercontent.com/vMSfkr-AHcrRGArsHjjveal8WwTJ4CTGpZpj0IpjI1Od_wkHlnJxUt_dBM1BN3gf0viw1x5heyrubvHsDePAO-zz1fNBbC8Re1NkRQmSe0a7bG66NJ4ZQJLqjAGnLdZ8mtjew2Xzcy-1qLgwI92bOLq8-OtvIrsdLevvIaDidSQGL4untdj4HXElO290eB6YhBlDF7-6dMqOTRtV83M3d0d8LtvvCuTInusXcIPotI6KL4PruxQCAyIM5rR5QTwQZVQwsf5Bbi0y6lESV5Ad5hMtrs_Lnk9Su4EgyselsNxg2IjM23dTXRSQ7O4tzvOqTrYDTA-mBoN93awzLh3Py0E0ZvsyX1hkI_vKmWzqS0tL9GmV0UWz2NBsFHxCE0acfoIWeIYzURSbpJZhfkuvoddpcvVFc7LZ1hm4B4L-2rU9ItUgTCzzEjGkWG6hYgGieQ8dkneT9lQqkVIdUWoDj-0Naaf7fIgKQ36WcXl90soy-JKr5nshvisk4LTrYMyRuFZzWGYOilrRiyckN1glEyylFPuLpUEj2De-iXrqBQTEkFjAhXwiIf4O-J2rVsGzNSfWCywZjjqQUFw7tjZPvJaCHd47C-j_vAK7G0blVYHP-G6DhuAI0VxxweA-PQk-ioH2_ILi5r0M4t7BgRwINirvXSK_64A=w927-h616-no



Przedstawiłem najważniejsze zmiany i cechy charakterystyczne poszczególnych typów ram koszy do M72. Niestety nie posiadam dokładnej wiedzy w jakich latach powojennych wprowadzano kolejny typ. Dla mnie najistotniejsze są wojenne wózki.

Posiadając wyżej przedstawione zdjęcia można łatwo prześledzić ewolucję ram i wiedzieć czego się szuka.

Niestety żadna z ram nie posiada hamulca koła co jest dużym mankamentem. Jednakże bardzo prosto można zaadoptować przednią tarczę hamulcową z M72 lub Urala . Nie wymaga to zmian konstrukcyjnych poza zastosowaniem dłuższej ośki koła oraz zastrzału blokującego obrót tarczy.


...Wolność i przestrzeń niczym nieograniczona...

Offline

 

#23 2019-07-01 22:16:52

Bierrocker

DKW-spec

Zarejestrowany: 2011-05-22
Posty: 1743
Punktów :   
Pojazd: DKW BMW Norton

Re: wozek boczny M72

Dzieki Komar za bardzo przydatny material:)


W życiu piękne są tylko chwile...

Offline

 

#24 2019-07-02 00:01:30

matidkw

Moderator

10544633
Skąd: Toruń
Zarejestrowany: 2010-01-15
Posty: 1659
Punktów :   
Pojazd: DKW SB,NSU 501/601TS, TWN, CZ
Tel. Kom.: 508 985 704

Re: wozek boczny M72

Komar , a co z tą ramą? kiedyś twierdziłeś że to wczesna M 72 ?

https://iv.pl/images/51057239105858413132.jpg

gondola od ruska pasuje idealnie

https://iv.pl/images/37640628411964482797.jpg

https://iv.pl/images/57792177732102345824.jpg

Offline

 

#25 2019-07-02 06:55:57

oldtimer

Dekawkowiec gaduła

4892887
Zarejestrowany: 2010-10-08
Posty: 222
Pojazd: GSX-R
Wiek: 30+
Zawód: lotny

Re: wozek boczny M72

Komar dzięki wielkie za opis.


"Cały świat objedziesz wokół polskim motocyklem Sokół"

Offline

 

#26 2019-07-04 20:50:36

MateSz

Moderator

Skąd: Warszawa
Zarejestrowany: 2013-07-30
Posty: 682
Punktów :   
Pojazd: DKW
Wiek: 36
Tel. Kom.: 797 994 997

Re: wozek boczny M72

Świetna sprawa Komar! Wielkie dzięki!

Offline

 

#27 2019-07-08 11:10:00

Komar

Moderator

6921071
Skąd: Małopolska
Zarejestrowany: 2010-01-20
Posty: 1786
Punktów :   
Pojazd: DKW NZ 350 WH Sanitarny
Wiek: Za dużo
Zawód: składacz puzzli

Re: wozek boczny M72

Nie wiem MatiDKW od czego jest twoja rama. Nie mam pojęcia.


...Wolność i przestrzeń niczym nieograniczona...

Offline

 

#28 2019-07-14 22:34:10

świdro

Dekawkowiec gaduła

Skąd: Dzierzgoń
Zarejestrowany: 2011-12-05
Posty: 169
Punktów :   
Pojazd: DKW RT 100

Re: wozek boczny M72

Komar napisał:

Nie wiem MatiDKW od czego jest twoja rama. Nie mam pojęcia.

ale na bank nie od m72, ani wczesnej ani późnej ani żadnej...

Offline

 
Patron medialny Forum Motocykli DKW Auto Union



Partner Forum Motocykli DKW Auto Union





Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.dkw.pun.pl