DKW Auto Union Forum

- Ogólnopolskie Forum Motocykli DKW Auto Union -


#1 2016-11-21 00:38:33

matidkw

Moderator

10544633
Skąd: Toruń
Zarejestrowany: 2010-01-15
Posty: 1659
Punktów :   
Pojazd: DKW SB,NSU 501/601TS, TWN, CZ
Tel. Kom.: 508 985 704

Zabytkowe rowery

Cześć , w tym temacie chciałbym zachęcić Was do przedstawiania zabytkowych rowerów , które wyremontowaliście , lub planujecie wyremontować . Wydaje mi się ze takie rowery są ciekawsze niż masówka sprzedawana w sklepach , gdzie jadąc chodnikiem można spotkać identyczny rower . Ja rowerami nie jeźdzę właściwie wcale ale w ostatnich miesiącach kupiłem kilka i przy okazji remontu Triumpha wyremontowałem jeden z nich .

Jest to rower marki Achilles  z 1943 roku, koła 28 cali,  wyprodukowany w Ober Politz  ( obecnie Horni Police w Czechach ) . Jako że w czasie wojny był deficyt chromu i niklu rower był właściwie cały czarny , resztki oryginalnej farby były na wszystkich elementach malowanych i na tej podstawie pomalowałem te elementy . Niklowana była jedynie pompka , tabliczka, góra dzwonka , szprychy też były kryte . Wszystko co dało się uratować zostało uratowane , nawet śruby. Wyprostowałem i pospawałem tył ramy , ponieważ oryginalnie rury były pospawane od góry i od dołu na bokach nie pospawano ich co powodowało, że tył ramy był narażony na boczne krzywienie. Dynamo Bosch, przednia lampa Daimon, tylna lampa Daimon PTR 16. Rower pomalowany akrylem i podkładami Novol, oczywiście ze względu na spore wżery na wielu elementach, właściwie wszystko było szpachlowane. Opony na szczęście udało się dostać z wzorem bieżnika wyglądającym podobnie do bieżników przy oponach stosowanych przed wojną .
Nie założyłem jeszcze dzwonka, tabliczki, drobiazgów z przedniej lampy, rączek, oraz skóry siedzenia, którą muszę jeszcze pomalować farbą do skóry .

PRZED REMONTEM:
http://iv.pl/images/74484150449419424357.jpg
http://iv.pl/images/11040340863383243857.jpg

OBECNIE :
http://iv.pl/images/91076387209151122929.jpg
http://iv.pl/images/27755934603577765964.jpg

Z innych rowerów mam jeszcze m.in rower Diamant z 1951 roku po remoncie wykonanym kilka lat temu, oraz do remontu Masovię z końca lat 20 tych , Durkoppa z 1937 r. ,rower REKORD De Luxe z 1940 wyprod. w Bydgoszczy , rower Phanomen z poczatku lat 30-tych  i powojenny Łucznik
Poniżej Durkopp z 1937 stan: ruina , lampa przednia nieoryginalna HCP - Hipolit Cegielski Poznan

http://iv.pl/images/15844050408309452832.jpg

Offline

 

#2 2016-11-21 12:31:11

red_baron

Dekawkowiec

Skąd: Poznań
Zarejestrowany: 2014-02-08
Posty: 142
Punktów :   
Pojazd: DKW RT3
Zawód: Historyk
Tel. Kom.: 515 543 482

Re: Zabytkowe rowery

Temat dość ciekawy - mam/miałem kilka ram rowerowych lub prawie kompletnych rowerów przedwojennych. Ciężko trochę to uskładać - zazwyczaj brakuje katalogów, zwłaszcza że jakiś czas temu padła stronka posiadająca dużą bazę katalogów. Inna sprawa, to chroniczny brak części na rynku. Zbieram się teraz do złożenia Bauera z lat 20tych.

Offline

 

#3 2016-11-21 13:00:02

Kojot

DKW-spec

Skąd: Bydgoszcz
Zarejestrowany: 2016-08-11
Posty: 1354
Punktów :   
Pojazd: Luxus 175, E200, E300, Spezial

Re: Zabytkowe rowery

Mati wiesz, że to już jest choroba?

Offline

 

#4 2016-11-21 19:02:44

matidkw

Moderator

10544633
Skąd: Toruń
Zarejestrowany: 2010-01-15
Posty: 1659
Punktów :   
Pojazd: DKW SB,NSU 501/601TS, TWN, CZ
Tel. Kom.: 508 985 704

Re: Zabytkowe rowery

Wiem że to choroba ale się kupuje i się robi, przynajmniej staramy się . Co do strony starerowery.org to faktycznie wielka szkoda że padła nie wiem jaki jest tego powód i nie mam pojęcia czy jeszcze się pojawi , wejść miała dosyć sporo i użytkowników też . Co do część to nie są one jakimś wielkim problemem , wystarczy często przeglądać allegro i się trafiają rózne części i są one w miarę tanie . Co do samych rowerów, to wiele z nich było po prostu składanych z części od róznych producentów , właściwie większośc producentów rowerów to były montownie . Najprościej jest remontować kompletny rower tak jak powyzszy Achilles . Ciekawe też są rowery na drewnianych felgach , koszt takiego roweru to ok 500 zł . Problemem nie sa też detale, np. lampy karbidowe są do dostania , czasami też trafiają się dzwonki na przednie koło , ja akurat kupiłem jeden wykopany z ziemi i brakowało jego tylnej częsci ale już jest dorobiony

Masovia 28 cali z końca lat 20-tych  z lampą karbidowa Heckel i dzwonkiem Perikles

http://iv.pl/images/22593216622436577932.jpg

Phanomen damka 26 cali poczatek lat 30-tych  dzwonek niewiadomej marki wykopany z ziemi , lampa mocowana na wsporniku jak do lampy karbidowej . Wsporniki do mocowania lamp karbidowych są widoczne na folderach nawet z 1937 roku. Większość osób pewnie nie wie jak działały dzwonki na przednie koło, polegało to na tym że przy kierownicy był sznurek i jak się za niego pociągnęło , to rolka obok dzwonka opuszczała się na oponę i jak zaczynała się kręcić to dzwonek dzwonił

http://iv.pl/images/39774281725685946361.jpg

trochę kłopotliwe jest malowanie w sytuacji gdy rower miał szparunki , były one bardzo cieńkie i w różnych kolorach , np. powyzszy Phanomen własciwie cały był w złotych szparunkach , było to widoczne na resztkach farby , niestety nie mam żadnych zdjęć, prawdopodobnie ktos je sobie pomalował we własnym zakresie, gdyby tak robiono w fabryce, to myśle że dziennie by jeden rower produkowali.
Poniżej sposób malowania rowerów marki Wanderer

http://iv.pl/images/23536270869777969697.jpg

Offline

 

#5 2016-11-21 21:26:29

vanataoo

DKW-spec

40760043
Skąd: Warka
Zarejestrowany: 2010-07-04
Posty: 974
Punktów :   
Pojazd: DKW NZ 250-350 '38-'45 i inne
Wiek: 47
Zawód: sadownik
Tel. Kom.: 604 985 726

Re: Zabytkowe rowery

Temat fajny tylko czasu brak na to wszystko .
Mam bydgoskie Pafaro chyba jedno z pierwszych , z kaszlakiem Gnom  .
Nie wiem jak to robili ale szparunki sa ok 1mm ,od jakiegoś czasu kusi mnie "odpalenie" całości czyli nowy lakier i chromy plus membrana pompki w Gnomie bo jest "prawie nówka nie śmigany" ale trzeba rozebrać w drobny mak i złożyć go ponownie coby zagadał.
PS
choroba ? nie to nie choroba to "kolejny nieuleczalny przypadek kliniczny" pewnie dokładnie taki sam jak mój

Offline

 

#6 2016-11-21 21:41:27

Remik

DKW-spec

Skąd: Biskupice
Zarejestrowany: 2011-08-15
Posty: 1379
Punktów :   
Pojazd: NZ 250,Ardie, E 300 i pińcety
Wiek: 54
Tel. Kom.: 533 043 045
WWW

Re: Zabytkowe rowery

Jak pojadę do Czech , to porobię zdjęcia.
My rowerami dużo jeżdzimy, stąd chciałem kupić tandem z lat 20-tych . Katygoryczne NIIIIIEEEEEEEE . nie doprowadziło do rozłamu związku.
Tam się dopiero trafiają się cudaki.
Widziałem rower na ... kardan , takie z resorowaniem  tyłu na resorach ćwierćeliptycznych , Bicykle - moje marzenie - widziałem dwukrotnie ,. z tym , że jeden był za duży , a drugi za mały dla mnie.
Ponimieckich jest od groma w róznych stanach rozkładu.
Z kolei Klaudyna jeżdzi Panther-em z 48 roku ale... z silnikiem pomocniczym SACHS.
 

Zdjęcia z Czech w połowie grudnia...

Offline

 

#7 2016-11-21 22:01:47

red_baron

Dekawkowiec

Skąd: Poznań
Zarejestrowany: 2014-02-08
Posty: 142
Punktów :   
Pojazd: DKW RT3
Zawód: Historyk
Tel. Kom.: 515 543 482

Re: Zabytkowe rowery

matidkw napisał:

Wiem że to choroba ale się kupuje i się robi, przynajmniej staramy się . Co do strony starerowery.org to faktycznie wielka szkoda że padła nie wiem jaki jest tego powód i nie mam pojęcia czy jeszcze się pojawi , wejść miała dosyć sporo i użytkowników też . Co do część to nie są one jakimś wielkim problemem , wystarczy często przeglądać allegro i się trafiają rózne części i są one w miarę tanie . Co do samych rowerów, to wiele z nich było po prostu składanych z części od róznych producentów , właściwie większośc producentów rowerów to były montownie . Najprościej jest remontować kompletny rower tak jak powyzszy Achilles . Ciekawe też są rowery na drewnianych felgach , koszt takiego roweru to ok 500 zł . Problemem nie sa też detale, np. lampy karbidowe są do dostania , czasami też trafiają się dzwonki na przednie koło , ja akurat kupiłem jeden wykopany z ziemi i brakowało jego tylnej częsci ale już jest dorobiony


http://iv.pl/images/23536270869777969697.jpg

Cena części w porównaniu do części motocyklowych to pikuś, z tym się zgodzę. Całe rowery trafiam rzadko, jeśli już się trafiają, są zupełnie "skasztanione", spawane, rozszabrowane ze wszystkiego i uzupełnione rometowskimi gadżetami. Ja mam problem z błotnikami i blatami, często też tabliczek brakuje - miałem wiele takich ram.

Offline

 

#8 2016-11-21 22:53:27

endrju

DKW-spec

Skąd: wielkopolska
Zarejestrowany: 2013-07-22
Posty: 1082
Punktów :   
Pojazd: E300 SB500A ZL i inne...
Wiek: 48
Zawód: ticzer
Tel. Kom.: 606666410

Re: Zabytkowe rowery

No to witam w klubie:) U mnie czeka Phenomen do odrestaurowania, ponadto w XIX-wiecznej kuźni, z której notabene wyciągnąłem mojego Luxusa, WFM, WSK a kolega Victorię 98, były jeszcze rowery. No to przywiozłem do domu:))) Powojenna polska damka - nazywa się chyba "Popularny" czy jakoś tam, ponadto hulajnoga, chyba przedwojenna i kompletny rowerek dziecięcy "Bobo". A pod hałdą drewna opałowego stoi jeszcze coś starego, poniemieckiego na oponach fartuchowych 28 cali, ale nie widać co to - tylko na razie lampkę przednią Bosch od niego odkręciłem (z mocowaniami z sygnaturą DRGM), co by komuś niepowołanemu w rączki nie wpadła. Ach... w tej kuźni to jeszcze jest towaru... Np ostatnio przywiozłem jeszcze stary wojskowy francuski płaszcz - niestety nie potrafię ustalić jednostki ani formacji.

http://images84.fotosik.pl/181/fe4a6a0af650beffmed.jpg

http://images82.fotosik.pl/181/7de91416533b06damed.jpg

http://images84.fotosik.pl/181/79631981edb93c3fmed.jpg

Ostatnio edytowany przez endrju (2016-11-21 22:55:15)

Offline

 

#9 2016-11-21 22:54:31

matidkw

Moderator

10544633
Skąd: Toruń
Zarejestrowany: 2010-01-15
Posty: 1659
Punktów :   
Pojazd: DKW SB,NSU 501/601TS, TWN, CZ
Tel. Kom.: 508 985 704

Re: Zabytkowe rowery

Tak, całe rowery to problem , to przyznaje , dlatego raczej nie opłaca się składać rowerów z części . Co do bicykli owszem, bardzo fajne ,ale ja osobiście nigdy nie chciałem kupić , juz i tak jestem w okolicy uważany za dziwaka ze wzgledu na motocykle , więc już mi wystarczy
Ostatnio trafiłem na rower prawdopodobnie niemiecki i brakuje w nim tabliczki, co strasznie mnie denerwuje bo nie mogę dojść co to jest. Wydaje mi sie ze jest gdzieś z ok końca lat 20-tych , ma drewniane raczki, opony były felcowe niestety na tylnej piaście w miejscu gdzie jest podany rocznik są wżery i numer nie jest widoczny . Przednie koło Renak z DDR , siodełko też nie od niego. Może Wy wiecie co to za marka?

http://iv.pl/images/39241788857625944466.jpg
http://iv.pl/images/59468162724640800103.jpg

Proponuję remont tego typu rowerów dla osób niecierpliwych , które ciężko znoszą czas upływający przy kompletowaniu motocykla / motocykli . Oczywiście ma to sens jeżeli jak najwięcej zrobicie samemu.

Offline

 

#10 2016-11-21 23:04:52

red_baron

Dekawkowiec

Skąd: Poznań
Zarejestrowany: 2014-02-08
Posty: 142
Punktów :   
Pojazd: DKW RT3
Zawód: Historyk
Tel. Kom.: 515 543 482

Re: Zabytkowe rowery

endrju, ten rower nad "Bobo" ma bagażnik Pallasa od Truppenfahrrada, przynajmniej tak wygląda.

Offline

 

#11 2016-11-21 23:11:43

endrju

DKW-spec

Skąd: wielkopolska
Zarejestrowany: 2013-07-22
Posty: 1082
Punktów :   
Pojazd: E300 SB500A ZL i inne...
Wiek: 48
Zawód: ticzer
Tel. Kom.: 606666410

Re: Zabytkowe rowery

No nie wiem, wygląda na samoróbę z bliska. A co to ten Truppenfahhrad i Pallas?

Ok, już wiem

Ostatnio edytowany przez endrju (2016-11-21 23:15:42)

Offline

 

#12 2016-11-21 23:16:39

red_baron

Dekawkowiec

Skąd: Poznań
Zarejestrowany: 2014-02-08
Posty: 142
Punktów :   
Pojazd: DKW RT3
Zawód: Historyk
Tel. Kom.: 515 543 482

Re: Zabytkowe rowery

Truppenfahrrad to niemiecki rower wojskowy, a Pallas to producent rowerów/części. W necie o tym trochę napisali.

Offline

 

#13 2016-11-22 08:21:17

dariusz08

DKW-spec

Skąd: Gdańsk
Zarejestrowany: 2013-03-17
Posty: 1117
Punktów :   
Pojazd: DKW NZ 350
Tel. Kom.: 501 030 704

Re: Zabytkowe rowery

To nie jest regulaminowy bagażnik firmy Pallas do Truppenfahrad-a.

Offline

 

#14 2016-11-22 09:51:49

endrju

DKW-spec

Skąd: wielkopolska
Zarejestrowany: 2013-07-22
Posty: 1082
Punktów :   
Pojazd: E300 SB500A ZL i inne...
Wiek: 48
Zawód: ticzer
Tel. Kom.: 606666410

Re: Zabytkowe rowery

Pewnie jakiś Niemiec nie stosował się do regulaminu musiał mieć chyba polskie korzenie

Offline

 

#15 2016-11-22 21:40:26

vanataoo

DKW-spec

40760043
Skąd: Warka
Zarejestrowany: 2010-07-04
Posty: 974
Punktów :   
Pojazd: DKW NZ 250-350 '38-'45 i inne
Wiek: 47
Zawód: sadownik
Tel. Kom.: 604 985 726

Re: Zabytkowe rowery

to "toto" zielone pamiętam z dzieciństwa ,mój był bordowy  -  lata 70-73    ,dawało się  tym jezdzić do tylu - kurde jak ten czas zapier...nicza.

Offline

 
Patron medialny Forum Motocykli DKW Auto Union



Partner Forum Motocykli DKW Auto Union





Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
Szamba betonowe Konstantynów Łódzki